"Škola života začíná u nás"

"Škola života začíná u nás"

"Škola života začíná u nás"

"Škola života začíná u nás"

"Škola života začíná u nás"

"Škola života začíná u nás"

Česká školní inspekce ve škole

1. května 2017

V týdnu 6.3 – 10. 3. 2017 naši školu navštívili pracovníci České školní inspekce, aby zkontrolovali naši pedagogickou práci, ostatní činnosti a podmínky pro vzdělávání. Po týdnu důkladných kontrol pedagogické dokumentace, ekonomických výkazů, náslechů ve třídách, pohovorů odcházeli velice spokojeni, nenalezli žádné nedostatky, naopak jsme byli velmi pochváleni. V následujícím textu naleznete průřez Inspekční zprávou.

Celou Inspekční zprávu naleznete ZDE.

Protokol o kontrole ZDE.

 

Česká školní inspekce ve škole
1. května 2017 - Česká školní inspekce ve škole

Hodnocení podmínek vzdělávání

  • Ředitel školy uplatňuje promyšlený systém řízení založený na úzké komunikaci všech zaměstnanců, demokratických postupech a vzájemné důvěře. Má jasně formulovanou reálnou koncepci a strategii rozvoje.

  • Stanovené cíle se škole daří průběžně naplňovat. Důraz je kladen na sestavování třídních kolektivů jako optimální sociální skupiny, ve které se žáci pozitivně ovlivňují, vzájemně spolupracují a komunikují. Všichni třídní učitelé mají stanovenou oblast, které se více věnují a jsou zodpovědní za její implementaci ve škole.

  • Uspořádání chodu školy je účelné, vychází z její velikosti a rodinného prostředí. Učitelé pracují týmově, což umožňuje vzájemné předávání zkušeností i lepší adaptaci nově nastupujících pedagogů. Tyto skutečnosti se příznivě projevily ve sledovaném průběhu vzdělávání.

  • Škola má příznivé materiálně technické podmínky. Od poslední inspekční činnosti byly kompletně zrekonstruovány všechny učebny, byly vybudovány dvě místnosti určené k individuální práci, pořízen zvedací a transportní systém a dovybavena kuchyň. Všechny třídy jsou nyní zařízeny moderním nábytkem, kompenzačními, rehabilitačními i didaktickými pomůckami pro práci s dětmi a žáky. Pro relaxaci dětí a žáků jsou vyčleněny odpočinkové a relaxační kouty s lůžky. V každé třídě je počítač s připojením na internet a novým programovým vybavením. Byly zakoupeny i speciální židle pro žáky, pořízen bazén s míčky, do místnosti pro individuální fyzioterapii byla zakoupena vodní postel. Novým nábytkem a potřebnými pomůckami byla vybavena všechna oddělení školní družiny. Byly uskutečněny četné opravy a úpravy jednotlivých místností školy (např. rekonstrukce koupelny, vjezd pro vozíčkáře, výměna podlahové krytiny v tělocvičně, aj). K pobytu venku je k dispozici rozlehlá zahrada s nově vybudovaným hřištěm. Vedení postupně zajišťuje další potřebné vybavení školy, opravy a úpravy, které financuje ve velké míře z příspěvků od sponzorů a také z vlastních zdrojů.

  • Škola zabezpečuje dětem a žákům celodenní stravu připravenou podle jejich dietetických potřeb. Školní jídelna dbá na zajištění plnohodnotné a vyvážené stravy. Poskytuje stravování v souladu s individuálními potřebami strávníků.

  • K činnosti školy významně přispívají recipročně rozvíjené partnerské vztahy. Nejužší a každodenní spolupráce se odvíjí se zákonnými zástupci, kteří mohou navštěvovat výuku, společné aktivity a konzultovat problémy svých dětí s pedagogy. Škola sdílí své zkušenosti s ostatními diakonickými školami v oblasti dobré praxe, konzultací, předávání dokumentace a vzájemnými návštěvami. Zaměřuje se i na spolupráci se speciálně pedagogickými centry či návštěvy speciálních škol.

Hodnocení průběhu vzdělávání

Pedagogové volí při vzdělávání vhodné metody a organizační formy výuky, které respektují principy individualizace a diferenciace ve vzdělávání. Zařazují i moderní metody speciálně pedagogické práce se žáky s těžkým zdravotním postižením (bazální stimulaci, muzikoterapii, alternativní komunikaci). Vyučující přistupují k dětem i žákům s maximálním zohledněním jejich individuálních vzdělávacích potřeb. Vzhledem k náročnosti organizace průběhu hodin je velmi účelná přítomnost dalšího pedagoga (asistent pedagoga nebo druhý učitel). Pedagogové zařazovali vstupní i průběžnou motivaci (pochvala, odměna). Oceňovali snahu a dílčí pokrok, povzbuzovali žáky k další aktivitě. Využívali mnoha názorných pomůcek, alternativních způsobů komunikace (obrázkové symboly a schémata – denní rozvrh, kartičky se jmény žáků, fotografie aj.). Důraz byl kladen na osvojování základů sebeobsluhy, mnohé činnosti vedly k nácviku jemné i hrubé motoriky. Vyučující zařadili do výuky i moderní didaktickou techniku (tablet a interaktivní tabule) s aktivní činností žáků (přiřazování písmen ke slovu, určování částí těla, smyslových orgánů). Komunikační schopnosti všech žáků byly systematicky rozvíjeny podle jejich individuálních schopností, pracovní atmosféru charakterizovala vzájemná důvěra a empatie, spolupráce i respekt.  Při vzdělávání čtyř sluchově postižených žáků používali učitelé vhodné metody ve snaze najít nejlepší cestu k porozumění, využívali řadu účinných pomůcek. Komunikovali řečí, znaky a piktogramy. Porozumění je podporováno i obrázky a předměty. Činnosti jsou zaměřené především na zlepšování koordinace pohybů, zlepšování komunikace a rozvoj sluchového vnímání.  Pedagogové pružně reagovali na vzniklé hygienické nároky jednotlivých dětí a žáků. Do výuky zařazovali aktivní i pasivní relaxaci (využití odpočinkového místa nebo polohování tělesně postiženého žáka v míčkovém bazénku). Na výuku navazuje zájmové vzdělávání v rámci činnosti ŠD, které probíhá v souladu s cíli školy, rozvíjí a upevňuje klíčové kompetence žáků. Sledované aktivity probíhaly v příznivé atmosféře, přístup obou vychovatelů k žákům byl vstřícný. Po dopoledním vyučování byl dán žákům dostatečný prostor pro spontánní výběr hry či možnost volby řízené činnosti (malování), čímž podpořili návaznost a propojení znalostí a dovedností získaných ve škole. Škola realizuje dlouhodobé projekty (např. Abeceda) i projektové dny, některé s celoročními tématy. Pravidelně pořádá dva rehabilitační pobyty dětí a žáků v přírodě.

Hodnocení výsledků vzdělávání

  • Pedagogové průběžně získávají a vyhodnocují výsledky vzdělávání každého žáka a sledují jeho vzdělávací pokroky. Systém speciálně pedagogické diagnostiky je promyšlený, záznamy o vývoji žáka v individuálních vzdělávacích plánech (dále „IVP“) obsahují úroveň dosažených schopností a co nejkonkrétnější, reálné a srozumitelné cíle.

  • Škola podporuje zdravý životní styl především pravidelným pobytem v přilehlé zahradě. Velmi dobře je zajištěna bezpečnost a ochrana zdraví. Dohled nad vstupem do budovy je zabezpečen pomocí videotelefonu.

Závěry

Hodnocení vývoje

  • Škola si od poslední inspekční činnosti v roce 2011 udržuje velmi kvalitní úroveň vzdělávání žáků s těžkým mentálním postižením. Prošla rozsáhlou rekonstrukcí vnitřních i vnějších prostor

  • Silné stránky: - reálná koncepce a strategie rozvoje školy, - optimální materiální podmínky umožňující individuální podporu dětí a žáků při vzdělávání a relaxaci, - nadstandardní vzdělávání pedagogů pozitivně ovlivňující vzdělávací proces, - empatický přístup pedagogů, - efektivní volby výukových postupů a metod zohledňující specifické potřeby dětí a žáků, - důsledné sledování a pravidelné vyhodnocování individuálního pokroku dětí a žáků ve vzdělávání.

Celá Inspekční zpráva ZDE!