"Škola života začíná u nás"

"Škola života začíná u nás"

"Škola života začíná u nás"

"Škola života začíná u nás"

"Škola života začíná u nás"

"Škola života začíná u nás"

Zvířata na předpis, napsali o nás

11. května 2017

V časopisu INSTINKT číslo 20/XVI 11. května 2017 na straně 24 vyšel článek o zooterapi jehož autorka Michaela Jendruchová navštívila i naši školu a vyzpovídala canisterapeutku paní Zuzanu Padevětovou a zástupkyni ředitele Věru Růžičkovou.

Přinášíme zkrácenou verzi a celý článek si můžete přečíst ZDE.

Zvířata na předpis
11. května 2017 - Zvířata na předpis, napsali o nás

Neodstraní zhoubný nádor, nezbaví kašle, ale pomohou v léčbě nemocí trochu jinak. Zvířata se stále častěji stávají pomocníky při uzdravování lidí: jejich tělesné schránky i psychiky. Svou klientelu mají už nejen psi, koně a kočky, ale také papoušci, morčata nebo ovce. Dobrými terapeuty jsou i rybičky.

 

Když dá retrívr pomocnou „tlapu“

Třiadvacetiletý Lukáš měl být lednové novorozeně. Rodině Padevětových ho ale „přinesl Mikuláš“. Ve čtyřech týdnech mu však lékaři diagnostikovali Dětskou mozkovou obrnu způsobenou coxsackie encephalitis. Verdikt? Zůstane na úrovni batolete. Rodině se změnil život. Máma Zuzana se nakonec začala věnovat canisterapii.

„Lukáše jsme vozili do integrované školky, kam docházel psí terapeut. Měl k malému úžasný vztah a já se pět let rozhodovala, jestli psa pořídíme,“ vzpomíná Zuzana Padevětová. Pořídili. Fenka Zlatého retrívra Kessi od prvního okamžiku, co ji přivezli, léčila duši Zuzany a pozitivní vliv měla i na psychické a smyslové vnímání Lukáše. Kessi byla tak úžasná, že se s ní Lukášova máma hlásila do akreditovaného rekvalifikačního kurzu: canisinstruktor pro oblast osobního rozvoje. „Po půl roce jsme složily zkoušku. Obě úspěšně a já se stala canisinstruktorkou,“ vzpomíná.

Dnes pracuje Zuzana s dvěma psy a pod hlavičkou organizace AURA CANIS se deset let věnuje canisterapii. Jednou týdně dochází do Lukášovy školy a stacionáře. „Naše škola se stará o děti a žáky s těžkým až hlubokým mentálním postižením a více vadami. Malé děti si s pejsky spíš hrají, pozorují je, zvykají si na ně. Ti, co chodí, za nimi běhají, házejí jim pamlsky. U žáků s těžším postižením canisterapie probíhá individuálně, s pejsky polohují. Všemi smysly vnímají jejich teplo, dech, srst, pohyby hrudníku. Jejich těla, která bývají po letech deformována, v křeči, se tak uvolní. Stává se, že dítěti je poloha tak příjemná, že na psovi i usne,“ vysvětluje Věra Růžičková, zástupkyně ředitele MŠ a ZŠ speciální Diakonie ČCE Praha 5.

V canisterapii je nutné přizpůsobení okolnostem a cíli klientů. Dle toho přicházejí i výsledky. Dva jsou okamžité: radost a úsměv.

„Potřebuje klient uvolnit spastické zápěstí? Toho se docílí po dvaceti minutách intenzivní terapie, přesně - psím olizováním. Má-li jít o polohování, pak se výsledek dostaví za týž čas, kdy se postiženému prohřejí svaly a následná rehabilitace ho méně bolí. Efekt přetrvává několik hodin,“ přibližuje canisterapeutka Vladimíra Kasalová. Pokud je cílem rozvoj řeči, komunikace a pes působí jako motivátor, jde o systematičtější práci. Výsledky může přinést až po roce intenzivní, pravidelné terapie. K tomu dodává Andrea Tvrdá: „Existují americké výzkumy, dokazující pozitivní vliv psa na člověka, ty studuji, ale zejména čerpám z každodenní praxe se šesti psy. S nimi se pohybuji u klientů: kojenci počínaje, seniory konče. Specializujeme se na děti s autismem.“ Speciální forma terapie se psem je pro psychosociální rozvoj autistů blahodárná.

ELVA HELP pracuje na projektu s Filosofickou fakultou Univerzity Karlovy Praha, Katedrou sociální práce, kde od 2016 vzdělává studenty v předmětu Zoo-terapie pro sociální pracovníky.

Nahlídnout do časopisu můžete ZDE.